Endometrioza to zależne od estrogenu schorzenie ginekologiczne charakteryzujące się obecnością tkanki endometrium poza miejscem jej fizjologicznego występowania. Często jest związana z zapaleniem, ciężkim i przewlekłym bólem oraz niepłodnością. Wykazano, że choroba ta, szczególnie w miejscu jajników, ma szkodliwy wpływ na ich fizjologię.

Endometrioza często charakteryzuje się bólem miednicy, który manifestuje się na wiele sposobów. Najczęściej kobiety cierpią na bolesne miesiączkowanie, ból w obrębie miednicy, dyspareunię, bolesne oddawanie moczu i niepłodność.

 

Czy mając endometriozę zawsze czujesz ból?

 

Nie, znamy przypadki kobiet, u których podczas laparoskopii stwierdzono np. endometriozę III stopnia i które o jej istnieniu nie miały pojęcia, ponieważ nigdy nic je nie bolało. Znamy również i takie, które przy stwierdzonym II stopniu zwijały się w kłębek i nie mogły funkcjonować.

 

Na naszym instagramie pisałyście, że miewałyście bóle, które nie pozwalają Wam żyć.

My z takim problemem spotykamy się również u naszych pacjentek. Miewają bóle, które są nie do zniesienia. Co ciekawe, z ogromną radością możemy stwierdzić, że jesteśmy w stanie zmniejszyć ból dietą. Czy w każdym przypadku? U większości kobiet, u których stosowałyśmy diety, udało się ból wyeliminować lub zmniejszyć.

 

Do dziś pamiętam przypadek Martyny, która nie wierzyła, że możemy coś zrobić z jej dolegliwościami. Martyna przeszła na naszą dietę i jej życie wywróciło się do góry nogami.

 

 

Ku naszemu zdziwieniu, poprawa nastąpiła tak szybko, że kolejna miesiączka była zaskoczeniem! Do dziś pamiętam tę wiadomość – Martyna była akurat w pracy i nie była przygotowana na miesiączkę. Dlaczego? Bo zawsze zwiastowały ją dolegliwości bólowe, które określiła ” to jest taki ból, że chodzę po ścianach” a teraz po prostu nic nie czuła.

 

Co ciekawe, po odstawieniu diety bóle powróciły. Takich przypadków znamy wiele i wiemy, że warto spróbować diety w przypadku endometriozy. Być może jesteś teraz przerażona życiem od linijki, nakazami i zakazami, ale nic się nie martw – nawet na takiej diecie można sobie pozwolić na szaleństwo, byle były one w mniejszości w stosunku do zdrowych zmian.

 

 

 

Jeżeli starasz się o dziecko, to już wiesz dlaczego warto sięgać po przeciwutleniacze (antyoksydanty). Pamiętaj, że wolne rodniki mogą wpływać na jakość komórek jajowych!

 

 

Ból przy endometriozie. Jak się go pozbyć?

 

Przede wszystkim warto zerknąć do naszego e-booka „28 dni do płodności, w którym znajdziesz przepisy świetnie sprawdzające się u naszych Endokobietek.

Jeżeli potrzebujesz diety płodności, to cyklicznie wydajemy też diety związane z porą roku. Pomogły one niejednej endokobiecie walczącej z bólem.

 

Jakie produkty mogą pomoc w walce z endobólem?

Jeżeli chcesz sama wprowadzić modyfikację, skup się na tym, aby w Twojej diecie nie zabrakło świeżych warzyw i owoców – z przewagą tych pierwszych. Dzięki temu wprowadzisz antyoksydanty, które są istotne w walce z chorobą.

Dlaczego ważne jest, aby w diecie Endokobiet znalazły się antyoksydanty?

W miejscach zmian, komórki zapalne, generują reaktywne formy tlenu, które przyczyniają się do rozwoju stresu oksydacyjnego w jamie otrzewnej, przez co obniżają płodność. Stres oksydacyjny dodatkowo nasila odpowiedź immunologiczną w dotkniętych endometriozą miejscach, przez co w konsekwencji może dochodzić do zaostrzenia rozwoju endometriozy.

Badania wykazały, że kobiety z endometriozą mają zwiększony stres oksydacyjny w jamie otrzewnej. Niektóre badania sugerują też, że płyn otrzewnowy może odgrywać rolę w etiologii endometriozy, ponieważ towarzyszy mu wzrost poziomu stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego.

Sięgnij po: pomidora, cebulę, czosnek, paprykę, cukinię, brokuły, marchewkę, buraka, rośliny zielone, maliny, truskawki, borówki, porzeczki, jagody.

Pamiętaj o błonniku!

Błonnik jest bardzo ważny, istotne są również regularne wypróżnienia, a wiem, że wiele kobiet ma z tym problem. W takim przypadku do diety warto prowadzić otręby. Błonnik znajdziesz ponadto w kaszach, warzywach i owocach.

Pokochaj przyprawy

Przyprawy, których warto używać ze względu na właściwości przeciwzapalne to: kurkuma,  curry w proszku, imbir i czosnek (suszony i świeży), papryka chili, bazylia, cynamon, rozmaryn, tymianek, oregano, czarnuszka.

Historia Endokobietki, która co miesiąc musiała odwiedzać SOR. Dzięki płodnym dodatkom, PIERWSZY RAZ, mogła zostać podczas miesiączki w domu i obejrzeć NETFLIXA z mężem. 

Do endodiety warto wprowadzić produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Świetnie działają i potrafią naprawdę pomóc w walce z bolesnymi miesiączkami.

Wybieramy więc tłuste ryby. Warto wprowadzić śledzia, makrelę, sardynki, łososia, pstrąga i tuńczyka. Upewnij się, że ryby jesz  z wolnych czystych źródeł; możesz wybierać ryby z połowów, a nie hodowane.

Dodatkowo skorzystaj z siemienia lnianego – dodawaj go do smoothie, sałatek, dań.

Co należy wyeliminować? Na pewno tłuszcze trans – znajdziesz je w utwardzonych olejach roślinnych; żywność przetworzoną, słodycze, słone przekąski. Zwróć uwagę również na alkohol.

 

Dieta przy endometriozie jest bardzo ważnym elementem, ponieważ naprawdę potrafi odmienić życie.
Endokobietki zawalczcie o siebie! Trzymamy za Was kciuki w walce o zdrowie i dni bez bólu.
Ania i Zosia